ALFA ŠKOLKA
Súťažný návrh súkromnej materskej školy
Sereď
Slovensko
2022
Zadávateľ popri tradičných vyučovacích metódach, vyzýva aj na prácu s novými pedagogickými prístupmi ku vzdelaniu, modernými metódami a formami výučby.
Silný koncept výučby detí si zaslúži podporu aj v silnom architektonickom koncepte riešenia materskej školy. V návrhu preto prinášame iný, ako tradičný pohľad na fungovanie objektu materskej školy. Zámerom je návrh objektu so schopnosťou podporiť vytváranie komunity detí, rodičov, pedagógov a poskytovanie celodenných služieb aj nad rámec bežnej výuky.
★ Súťažný návrh získal 2. miesto.
Architektonická súťaž na návrh súkromnej materskej školy
Architekt : Milan Škorupa
Kategória : Budovy na vzdelávanie
Plocha : 640 m2
Návrh : 2022
Klient : Ceruz s.r.o.
V spolupráci s ENVEA
Team : Milan Škorupa, Peter Kokinda, Viliam Strajňak
Koncept :
Alfa škôlka ponúka komunitný a nadštandardný spôsob výučby, ktorý svojím prístupom otvára nové pohľady na prácu s deťmi. Silný koncept výučby detí si zaslúži podporu aj v architektonickom koncepte riešenia škôlky. V návrhu preto prinášame iný, ako tradičný pohľad pohľad na fungovanie objektu materskej školy. Zámerom je návrh objektu so schopnosťou podporiť vytváranie komunity detí, rodičov, pedagógov a poskytovanie celodenných služieb aj nad rámec bežnej výuky.
Prevádzkové riešenie :
Požadovaný dispozičný program hovorí o vysokej potrebe vzájomného prepojenia jednotlivých priestorov a prevádzok. Aby sme predišli strate využiteľnej plochy použitím chodieb navrhujeme objekt bez chodieb a to logickým a hierarchickým radením priestorov. Priestory napájame na centrálnu halu, čím samotné prevádzky medzi sebou prevádzkovo a opticky prepájame. Centrálna hala nám spája všetky priestory medzi sebou v ucelený celok a definuje komunitný koncept programu škôlky.
Konštrukčné riešenie :
Pozostáva z radenia jednoduchých hmôt v logický celok s dôrazom na ekonomiku objektu. Objekt je navrhnutý ako modulárny, tak aby bol aplikovateľný aj pre nasledujúce projekty materských škôl. Montovaný oceľový skelet opláštený typizovanými panelmi (napr. SE SIP sendvičové panely). Zámerne nie sú použité veľké rozpony. Objekt navrhujeme ako montovanú nízkoenergetická stavbu s namieru pripravenými prvkami vo výrobnej hale čím sa urýchly výstavba a redukujú sa prípadne tepelné mosty. Objekt je samozrejme možné riešiť aj ako tradičnú murovanú stavbu.
Dipozičný koncept
Prepojenie prevádzok = chodby
Náročný dispozično prevádzkový program požadovaný investorom vyžaduje poprepájať rôzne priestory objektu medzi sebou.
Žiadne chodby
Priestory objektu sú napojené priamo na centrálnu halu, ktorá nahrádza chodby a vytvára prepojený komunitný celok.
Centrálna chodba
zohľadňujeme požiavku na ekonomiku riešenia a šetrením miesta zoraďujeme priestory, tak aby vedeli byť všetky obslúžené z centrálnej chodby.
Centrálna chodba = Centrálna hala
rozširujeme centrálnu chodbu a vytvárame komunitný prvok objektu – centrálnu halu. Prehľadné riešenie vktorom medzi sebou komunikujú všetky priestory a sú navzájom vizuálne prepojené.
Svetelné zóny
na južnú stranu umiestňujeme priestory ktoré potrebujú dostatok svetla.
Vonkajšie priestory
na objekt napájame terasy a záhradu.
Ucelený dispozičný program
Modularita = Flexibilita = Ekonomika
objekt je navrhnutý ako modulárny, tak aby bol aplikovateľný aj pre nasledujúce projekty materských škôl. Či už pôjde o päť, alebo len o dve triedy. Základom je kompletne a detailne premyslená jedna trieda, s herňou, šatňou, hygienou, spacím priestorom a prepojením na exteriér. Unifikovaná trieda ktorá sa pripája k objektu na tak isto prefabrikovaný modul centrálnej haly. Objekt navrhujeme ako montovanú nízkoenergetická stavbu s na mieru pripravenými prvkami vo výrobnej hale čím sa urýchli výstavba a redukujú sa prípadne tepelné mosty.
Triedy
sú prístupné priamo z haly cez šatňu veľkými dverami, ktoré môžu byť v prípade aktivít napojených na halu otvorené čo umožňuje maximálne prepojenie priestorov.
Triedy
majú dennú časť od priestoru na spanie oddelené skladacou stenou. Na deti pozitívne vplývajú prírodné materiály. Na obklad stien a stropu preto čiastočne využívame drevo.
Triedy
vieme skladacou stenou akusticky oddeliť . Otvorením skladacej steny vzniká veľkorysý flexibilný priestor s možnosťou zónovania pre denné aktivity detí.
Triedy
sú presklenou skladacou stenou priamo napojené na triednu terasu a záhradu. Zasklená stena je umiestnená v zasunutej nike a vzniká tak chránený priestor v prípade dažďa a vetra. Veľkými sklenenými plochami púšťame do priestoru herne zimné slnko na presvetlenie a vyhriatie. V lete priestor tienime pred prehriatím slnečnými lúčmi ľahkým vykozolovaným prestrešením a posuvnou tieniacou žalúziou.
Centrálna hala
je srdce celej škôlky. Je to jediná chodba v objekte. Hala je navrhnutá, ako veľký spoločenský uzol, ktorý medzi sebou prepája všetky priestory. Hala slúži ako spoločná jedáleň, priestor pre pohybové a záujmové aktivity detí, alebo rozšírenie komunitného priestoru.
Flexibilný priestor pre záujmové aktivity
prepojený s halou a priamym prepojením s exteriérom. V prípade potreby oddelenia aktivít je možné priestor akusticky uzavrieť a zmenšiť pomocou skladacích dvier.
Flexibilný priestor pre záujmové aktivity
Otvorením skladacích dvier sa priestor mení na veľkú plochu využiteľnú v prípade spoločenského podujatia ako besiedka, vianočný večierok, divadlo pre deti, prípadne prednáška pre rodičov. Pri priaznivom počasí sa dá plne prepojiť so záhradou.
Pedagogické priestory
sú tak isto napojené priamo na centrálnu halu. Hlavnou myšlenkou dispozičného riešenia celého objektu je upevňovanie komunity a prehľadnej prevádky škôlky. Aj pedagogické priestory sú koncepčne riešené ako otvorené priestory oddelené od haly transparentnou presklenou stenou. V prípade potreby súkromia je možnosť doplniť interiérové rolety.
Komunitný priestor
je riešený ako priestor s kontrolovaným vstupom cez priestory pedagógov, ale v prípade potreby je obohatený o prepojenie s halou skladacími dverami. To sa dá využiť v prípade rodičovského združenia, kedy sú nároky na priestorové požiadavky väčšie. Komunitný priestor má napojenie na terasu a sociálne zariadenie, ktoré je určené pre rodičov a návštevníkov škôlky a je zároveň dimenzované ako bezbariérové.
Terasy
sú napojené priamo na centrálnu halu. V prípade priaznivého počasia otvorením skladacích dvier vznikne veľkorysé prepojenie haly a terás. Terasy sú dve a sú doplnené o tieniace prvky. Terasy môžu byť z časti zastrešené. Prvá terasa tzv. „letná“ môže byť úplne otvorená a druhá „zimná“ môže byť plne zastrešená transparentným materiálom a v zime využívaná ako zimná záhrada. Z letnej terasy je prístup na toaletu.
Fasáda
je odrazom koncepcie objektu, ktorá pozostáva z radenia jednoduchých hmôt v logický celok s dôrazom na ekonomiku objektu. Objekt je navrhnutý ako modulárny. Montovaný skelet opláštený typizovanými panelmi ( napr. SE SIP sendvičové panely ). Typizované konštrukčné moduly sa preto premietajú aj do dizajnu fasády.
Fasáda
je opláštená metalickým obkladom v modulárnom rozmere. Metalický obklad v kombinácií s dreveným lamelovým obkladom, ktorý je použitý na priestoroch terasy. Vstupná fasáda je doplnená o prestrešený celopresklený vstup. Do riaditeľne pridávame veľké okno cez ktoré, má riaditeľ prehľad o pohybe v škôlke. Vetracie okná do spální sú hravo zoradené a umiestnené do výšky, tak aby si ich vedeli otvoriť aj deti.