ZÁKLADNÁ ŠKOLA
Súťažný návrh základnej školy pre viacero spojených obcí
Pode Vsí
Česko
2022
Zadávateľ popri tradičných vyučovacích metódach, vyzýva aj na prácu s novými pedagogickými prístupmi ku vzdelaniu, modernými metódami a formami výučby.
Silný koncept výučby detí si zaslúži podporu aj v silnom architektonickom koncepte riešenia školy. Návrh preto prináša iný, ako tradičný pohľad na fungovanie objektu základnej školy. Zámerom je návrh objektu so schopnosťou podporiť vytváranie komunity detí, rodičov, pedagógov a poskytovanie celodenných služieb aj nad rámec bežnej výuky.
Skutočnosť, že parcela, ktorá je určená na výstavbu budúcej školy, je zelená lúka, čo posilňuje návrh objektu tak, aby zapadol a splynul s miestnou krajinou. Pracuje so svetovými stranami aby sa neprehrievali triedy a ponúka žiakom prepojenie z vnútra smerom von do krajiny.
★ Súťažný návrh získal odmenu poroty
Medzinárodná architektonická súťaž na návrh spoločnej základnej školy pre viacero obcí, ktorá má vzniknúť na zelenej lúke.
Architekt : Milan Škorupa, Viliam Strajňak
Kategória : Budovy na vzdelávanie
Plocha : 8345 m2
Návrh : 2020
Klient : Zvazek obcí Pode Vsí
V spolupráci s ENVEA
Team : Milan Škorupa, Viliam Strajňak, Peter Kokinda
Anotácia :
Zadávateľ popri tradičných vyučovacích metódach, vyzýva aj na prácu s novými pedagogickými prístupmi ku vzdelaniu, modernými metódami a formami výučby.
Silný koncept výučby detí si zaslúži podporu aj v architektonickom koncepte riešenia školy. V návrhu preto prinášame iný, ako tradičný pohľad na fungovanie objektu základnej školy. Zámerom je návrh objektu so schopnosťou podporiť vytváranie komunity detí, rodičov, pedagógov a poskytovanie celodenných služieb aj nad rámec bežnej výuky.
Idea, popis architektonického a urbanistického riešenia :
Vymedzená parcela v súčasnosti predstavuje nezastavanú zelenú plochu s vysokou zeleňou a obrábanými poliami. Parcelu delíme na jednotlivé funkčné celky na základe limitov územného plánu a predpísaných požiadaviek ÚPI . Polohou objektu školy rozdeľujeme stavebne vymedzenú parcelu na dva hlavné funkčné celky. Verejnú a súkromnú časť areálu školy. Samotný objekt, ale aj areál školy by mal fungovať čiastočne aj verejne. Predškolský priestor preto rozdeľujeme na ďalšie funkčné plochy, kde sústreďujeme ihriská, cvičiská a atletické dráhy, ktoré môžu byť využívané školou a verejnosťou v navrhovanom režime zdieľania.
Ako prioritu pri formovaní objektu si stanovujeme nevytváranie výškovej bariéry vo vidieckom prostredí, lineárne umiestnenie objektu do zelene s maximálnym možným kontaktom s exteriérom.
Objekt delíme na dve základné hmoty. Smerom ku ceste resp. ku verejným priestorom dobre prístupným verejnosti umiestňujeme hmotu, kde je poobedné vyučovanie, jedáleň, telocvičňa a potrebné zázemie školy. Smerom do krajiny umiestňujeme krídlo s učebňami. V prvom rade sa snažíme o prehľadné a jednoduché riešenie, ktoré prinesie žiakom kvalitný a presvetlený priestor v čo najväčšej možnej miere napojený na exteriér.
Zeleň v území tvorí neoddeliteľnú súčasť návrhu. Jej návrh a rozdelenie značne vplýva na celkový dojem, prevádzku a pohodlie žiakov. Jednotlivé zelené sektory vytvárajú nielen jednoduchú zelenú plochu, ale dopomáhajú a dotvárajú charakter objektu a krajiny. Prioritnou schémou delenia zelene je jej funkcia v rámci polohy v areáli. Kludová súkromná zeleň pre žiakov je sústredená na severnej strane, priamo prístupná pre žiakov 1.stupňa prípadne z bočných vchodov priamo z centrálnej haly. Zeleň športovísk je situovaná v okolí športových plôch pred školou. Ďalšou kategóriou zelene je zeleň dotvárajúca charakter námestia. Parková zeleň tvorí plochy určené pre oddych a relax. Objekt má v celom rozsahu navrhnuté zelené strechy, ktoré ho chránia pred teplom a chladom znižujú náklady na vykurovanie predlžujú životnosť stavby a zadržiavajú dažďovú vodu.
Prevádzkové riešenie a prístup ku vzdelaniu:
Požadovaný dispozičný program hovorí o vysokej potrebe vzájomného prepojenia jednotlivých priestorov a prevádzok. Aby sme predišli strate využiteľnej plochy použitím chodieb navrhujeme objekt takmer bez chodieb a to logickým a hierarchickým radením priestorov. Priestory napájame na centrálnu halu, čím samotné prevádzky medzi sebou prevádzkovo a opticky prepájame. Vhodným rozmiestnených jednotlivých učebných stupňov a špeciálnych učební predchádzame nechcenému miešaniu sa medzi žiakmi rôznych stupňov. Žiakov vzájomne neizolujeme, ale pracujeme s priestorom ako prepojeným celkom. Centrálna hala nám spája všetky priestory medzi sebou v ucelený celok a definuje komunitný a prehľadný koncept programu školy. Do vnútra objektu púšťame cez svetlík denné svetlo. Aby bol vnútorný priestor školy čo najsvetlejší kmeňové učebne oddeľujeme priečkami z kopilitu, ktoré prepúšťajú svetlo z učební a aj do učební. Špecializované učebne oddeľujeme akustickými presklenými stenami v ráme, taktiež preto aby sme získali čo najviac svetla v interiéri.
Typická trieda : Priorita - kontakt s exteriérom, nevytváranie výškovej bariéry umiestňovaním prvákov na poschodie, prevádzkové oddelenie od stupňov.
Triedy prvého aj druhého stupňa sú orientované smerom na sever. Triedy prvého stupňa sú situované na prízemie. Každá trieda prvého stupňa ma priamy kontakt s exteriérom. Triedy druhého stupňa sú na poschodí.
Severná orientácia, ktorú sme zvolili má niekoľko výhod. Z kmeňových tried získavame výhľady do šírej krajiny a školského parku. Triedy orientujeme preč smerom od cesty. Ďalšou výhodou je zamedzenie prehrievania v teplých mesiacoch čo sa javí v dnešnej dobe ako stále aktuálnejší problém. Trieda má modulárny rozmer 6x12 metrov takže nie je hlboká. Vďaka tomu dostávame aj napriek severnej orientácii dostatok svetla do tried.
Špecializované učebne: Priorita - vizuálny kontakt s exteriérom, dostatok preslnenia, nemiešanie prevádzok prvého a druhého stupňa.
Triedy sú situované na prvom poschodí smerom na juh.
Z ohľadom na ekonomiku objektu sme sa rozhodli triedy situovať pozdĺžne smerom na osový systém. Docielili sme tak minimum zbytočných chodieb a úsporu priestoru. Riešením na dostatočné presvetlenie pozdĺžnej učebne je umiestnenie svetlíku v polovici triedy orientovaného smerom na sever. Do triedy cez svetlík púšťame nepriame svetlo. Južnú fasádu tienime exteriérovými roletami schovanými za kapotážou fasády. Špecializované učebne oddeľujeme akustickými presklenými stenami v ráme, aby sme získali čo najviac svetla v interiéri.
Telocvičňu a potrebné prevádzkové a technické vybavenie objektu umiestňujeme do suterénu. Telocvičňu opticky prepájame pomocou zasklených stien s otvoreným priestorom školskej haly a aj s jedálňou čím vzniká ďalší pre žiakov atraktívny prvok v interiéri. Chceme aby bola budova školy presvetlená, prívetivá a hravá a aby ju žiaci mali radi.
Škola ako verejná inštitúcia by mala v maximálnej možnej miere využívať alternatívne zdroje energie. Objekt pre výchovu a vzdelávanie budúcej generácie môže edukatívnym spôsobom reprezentovať využívanie pokročilých technológii, alternatívnych zdrojov, spôsobov regulácie a monitoringu spotreby energie. V ďalšom kroku by bolo vhodné sa zamyslieť nad spôsobom ako deti vtiahnuť do problematiky ohľadom šetrného nakladania s prírodnými zdrojmi. Prepojiť edukatívny, ale aj funkčný rozmer prevádzky objektu školy. Investícia sa mnohonásobne vráti nielen v šetrení nákladov, ale aj vo výchove uvedomelej novej generácie pre ktorú z hľadiska dnešných globálnych problémov a výziev ohľadom životného prostredia bude nesporným prínosom orientovať sa v oblasti alternatívnych zdrojov.
Konštrukčné riešenie :
Pozostáva z radenia jednoduchých hmôt v logický celok s dôrazom na ekonomiku objektu. Požiadavkou zadávateľa bola ekonomika navrhovaného objektu. Tento zásadný aspekt zohľadňujeme vhodným konštrukčným riešením a použitím prefabrikovanej modulárnej výstavby, ktorá má množstvo ekonomických výhod.
Rýchla realizácia, konštrukcia sa dopraví na stavbu ako polovýrobok vo forme stavebnice, skrátenie doby výstavby, jednoduchá montáž, minimalizácia stavebného odpadu, variabilita tvaru konštrukcie, továrenská kvalita, zabudovanie vedenia a mnohé iné...
Prefabrikovaný nosný systém:
Stavba je nákladovo efektívnejšia, ak sa použije čo najviac rovnakých prvkov. Je tiež dôležité, aby prvky neboli príliš veľké a aby sa dali transportovať na dané miesto. Zámerne nie sú použité veľké rozpony. Volíme konštrukčný systém v osovom rozmere 6x6 metra, ktorý je ekonomický a vyhovuje aj pre naplnenie typologického programu objektu školy. Väčšie rozpony navrhujme len pre preklenutie veľkého rozpätia telocvične. Vedľa telocvične umiestňujeme jedáleň a získavame jedáleň bez stĺpov v interiéri čo nám umožňuje priestorovo efektívnejšie radenie stolov. Prievlaky kladieme len v priečnom smere objektu, nakoľko budú zavetrené prefabrikovanými stropnými doskami. Konštrukčný systém povyšujeme na dizajn a pracujeme s lepenými drevenými prievlakmi, ktoré priznávame ako pohľadové a to exteriéri a aj v interiéri. Použitie dreva podčiarkuje ekologický podtón objektu školy.
Modulárna prefabrikovaná stropná konštrukcia
je rýchly a teda hospodárny postup výstavby. Navrhujeme betónové stropné konštrukcie z prefabrikovaných stropných panelov, alebo filigránových stropných dosiek. Betónové konštrukcie taktiež povyšujeme na dizajn a sú priznané tak aby vynikli drevené trámy. Stropy budú čiastočne kapotované akustickými podhľadmi v triedach a v miestach potrebných na prekrytie trás technologických zariadení. Pri prefabrikovaných doskách je možnosť zabudovať predprípravu na elektroinštaláciu, vzduchotechniku. Vzniká výrazne nižšia potreba remeselníkov na stavbe (tesárov, železiarov). Priemyselné zhotovenie dosiek garantuje vysokú kvalitu stropu. Jednoduchá a rýchla montáž priamo z dopravného prostriedku, dosky sú dodávané v takom poradí ako je ich potrebné ukladať na stavbe.
Strechy navrhujeme ako extenzívnu alebo intenzívna zeleň v celom rozsahu objektu. Vhodným výberom zelene bez potreby dodatočného zavlažovania.
Prefabrikovaný ľahký obvodový plášť :
je vhodným riešením pre objekt školy. Spĺňa potrebu dostatočného presvetlenia vnútorných priestorov s ohľadom na vysoké teplo technické nároky. Školu preto zabaľujeme do atraktívnej presklenej fasády dizajnovo riešenej tak, aby bola priznaná nosná konštrukcia objektu viditeľná aj z exteriéru. Koncept prefabrikovanej nosnej konštrukcie takýmto riešením definitívne povyšujeme na dizajn a vtláčame objektu charakteristickú črtu betónu a dreva.
Systém vykurovania navrhujeme trojgeneračnou jednotkou, ktorá zabezpečí výrobu tepla, chladu a elektriky. Podľa miestnych podmienok a na základe podrobnejších výpočtov budú vo vyššom stupni projektovej dokumentácie uvažované tepelné čerpadla typu zem - voda. Ohrev vody bude čiastočne riešený termickými sollárnými kolektormi a čiastočne fotovoltaickými
panelmi. Pobytové miestnosti a učebne budú pre splnenie hygienických požiadaviek vetrané vzduchotechnikou s rekuperačným výmenníkom. Každá trieda bude mať možnosť prirodzeného vetrania cez otváravé okná. Osvetľovacia sústava bude LED stmievateľná. Chladenie bude trojgeneračnou jednotkou prípadne tepelným čerpadlom. Pre zabránenie prehrievania cez južné presklenené plochy budú inštalované tieniace screenové rolety. Strecha bude extenzívna alebo intenzívna zelená strecha, zabraňujúca prehrievaniu cez strešnú konštrukciu.
Krajina ako kľúčový prvok pri tvorbe fungovania objektu…
Princípy urbanistického riešenia
Vývoj hmoty a profilácia územia
Delenie objektu
Priorita – kontakt s exteriérom, nevytváranie výškovej bariéry vo vidieckom prostredí, lineárne umiestnenie objektu do zelene s maximálnym možným kontaktom s exteriérom.
Objekt delíme na dve základné hmoty. Smerom ku ceste resp. ku verejným priestorom dobre prístupným verejnosti umiestnujeme hmotu, kde je poobedné vyučovanie, jedáleň, telocvičňa a potrebné zázemie školy. Smerom do krajiny umiestňujeme krídlo s učebňami.
Priorita – priamy kontakt s exteriérom a spestrenie o možnosť vonkajšej výuky. Nevytváranie výškovej bariéry pre prvákov tým, že umiestníme ich kmeňové triedy na poschodie.
Konštrukčný modul triedy je 6x12m
Priorita – vizuálny kontakt s exteriérom a jasné prevádkové oddelenie od prvého stupňa.
Konštrukčný modul triedy je 6x12m
Priorita – vizuálny kontakt s exteriérom, dostatok preslnenia, nemiešanie prevádzok prvého a druhého stupňa.
Cez prestávku, len na skok do záhrady. Priamy kontakt tried s exteriérom. Všetky triedy prvého stupňa majú prístup do školskej záhrady cez veľké presklené posúvne zasklené steny.
Prvý stupeň – typická trieda
Priorita – kontakt s exteriérom, nevytváranie výškovej bariéry umiestňovaním prvákov na poschodie.
Triedy sú situované na prízemie smerom na sever. Každá trieda ma priamy kontakt s exteriérom. Severná orientácia, ktorú sme zvolili má niekoľko výhod. Z kmeňových tried získavame výhľady do šírej krajiny a školského parku. Triedy orientujeme preč smerom od cesty. Ďalšou výhodou je zamedzenie prehrievania v teplých mesiacoch čo sa javí v dnešnej dobe ako stále aktuálnejší problém. Trieda má modulárny rozmer 6×12 metrov takže nie je hlboká. Vďaka tomu dostávame aj napriek severnej orientácii veľkými presklenými plochami dostatok svetla do tried.
Výhľad z triedy na polia, lúky a kopce. Do budúcna sa týmto smerom nepredpokladá ďalšia výstavba, takže žiaci budú mať jedinečný výhľad zo svojich tried do otvorenej krajiny.
Druhý stupeň – typická trieda
Priorita – vizuálny kontakt s exteriéromn a prevádkové odelenie od prvého stupňa.
Triedy sú situované na prvom poschodí smerom na sever. Každá trieda má vizuálny kontakt s exteriérom. Triedy sú napojené na centrálnu halu. Do vnútra haly púšťame cez svetlík denné svetlo. Aby bol vnútorný priestor školy čo najsvetlejší kmeňové učebne oddeľujeme priečkami z kopilitu, ktoré prepúštajú svetlo z učební a aj do učební. Centrálna hala nám spája všetky priestory medzi sebou v ucelený celok a definuje komunitný a prehľadný koncept programu školy.
Špecializované učebne
Priorita – vizuálny kontakt s exteriérom, dostatok preslnenia, nemiešanie prevádzok prvého a druhého stupňa.
Triedy sú situované na prvom poschodí smerom na juh.
Z ohľadom na ekonomiku objektu sme sa rozhodli triedy situovať pozdĺžne smerom na osový systém. Docielili sme tak minimum zbytočných chodieb a úsporu priestoru. Riešením na dostatočné presvetlenie pozdĺžnej učebne je umiestnenie svetlíku v polovici triedy orientovaného smerom na sever. Do triedy cez svetlík púšťame nepriame svetlo. Južnú fasádu tienime exteriérovými roletami schovanými za kapotážou fasády. Špecializované učebne oddeľujeme od vnútornej chodby akustickými presklenými stenami v ráme, aby sme získali čo najviac svetla v interiéri spoločných priestorov.
Konštrukcia ako dizajn objektu
Priorita – požiadavkou zadávateľa bola ekonomika navrhovaného objektu.
Tento zásadný aspekt zohľadnujeme vhodným konštrukčným riešením a použitím prefabrikovanej modulárnej výstavby, ktorá má množstvo ekonomických výhod.
Rýchla realizácia, konštrukcia sa dopraví na stavbu ako polovýrobok vo forme stavebnice, skrátenie doby výstavby, jednoduchá montáž, minimalizácia stavebného odpadu, variabilita tvaru konštrukcie, továrenská kvalita, zabudovanie vedenia a mnohé iné…
Konštrukčný prefabrikovaný nosný systém povyšujeme na dizajn.
Pracujeme s lepenými drevenými prievlakmi, ktoré priznávame ako pohľadové a to exteriéri a aj v interiéri. Použitie dreva podčiarkuje ekologický podtón objektu školy.
Stavba je nákladovo efektívnejšia, ak sa použije čo najviac rovnakých prvkov. Je tiež dôležité, aby prvky neboli príliš veľké a aby sa dali transportovať na dané miesto. Zámerne nie sú použité veľké rozpony. Volíme konštrukčný systém v osovom rozmere 6×6 metra, ktorý je ekonomický a vyhovuje aj pre naplnenie typologického programu objektu školy. Väčšie rozpony navrhujme len pre preklenutie veľkého rozpätia telocvične. Vedľa telocvične umiestňujeme jedáleň a získavame priestor bez stĺpov v interéri čo nám umožnuje priestorovo efektívnejšie radenie stolov. Prievlaky kladieme len v priečnom smere objektu, nakoľko budú zavetrené prefabrikovanými stropnými doskami.
Modulárna prefabrikovaná stropná konštrukcia
Navrhujeme betónové stropné konštrukcie z prefabrikovaných stropných panelov, alebo filigránových stropných dosiek. Betónové konštrukcie taktiež povyšujeme na dizajn a sú priznané, tak aby vynikli drevené prievlaky. Stropy budú čiastočne kapotované akustickými podhľadmi v triedach a v miestach potrebných na prekrytie trás technologických zariadení. Pri prefabrikovaných doskách je možnosť zabudovať predprípravu na elektroinštaláciu, vzduchotechniku. Priemyselné zhotovenie dosiek garantuje vysokú kvalitu stropu. Jednoduchá a rýchla montáž priamo z dopravného prostriedku, dosky sú dodávané v takom poradí ako je ich potrebné ukladať na stavbe.
Prefabrikovaný ľahký obvodový plášt
je vhodným riešením pre objekt školy. Spĺňa potrebu dostatočného presvetlenia vnútorných priestorov s ohľadom na vysoké teplo-technické nároky. Školu preto zabaľujeme do atraktívnej presklenej fasády dizajnovo riešenej tak, aby bola priznaná nosná konštrukcia objektu viditeľná aj z exteriéru. Koncept prefabrikovanej nosnej konštrukcie takýmto riešením definitívne povyšujeme na dizajn a vtláčame objektu charakteristickú črtu betónu a dreva.
Kapacitný program
Schéma prevádzky